Tags

, ,

Vi vet att telefoner är till för att prata med, TV för att se program och motorvägar är för att köra på. Så vad är webben till för egentligen? Vi vet inte. Trots det sätter vi den på omslag på magasin, startar företag som förser den med bränsle, spenderar miljarder på infrastruktur för den. Vi VILL att den ska vara viktig med en desperation som kan skrämma oss om vi ser det ur en viss vinkel.

Så vilka är då “vi”? Det är inte bara webb-nördarna och -visionärerna. Det är också ledningsgrupperna som inte förstår den, men som vädrar möjligheter. Det är fastrar och farbröder som pepprar oss med frågor om allt det här med nätet, det är 7-åringen som tar för givet att när hon pratar kan hela världen välja att höra henne. Vår kulturs puls slår i takt med webben.
/David Weinberger i Cluetrain Manifesto

I Fredrik Häréns bok Bli en vinnare i den globala världen läser jag att när omvärlden förändras måste man själv kunna förändras. På mina visitkort för PRfekt Insight, som jag av en händelse hittade i en hylla häromdan, såg jag att min slogan var Media is changing – are you? Och Ken Wilbers A theory about every thing inleds

Vi lever i extraordinära tider. Alla världens forna och nutida kulturer är på ett eller annat sätt tillgängliga för oss – antingen som historiska berättelser eller levande fenomen. I planeten Jordens historia har detta aldrig förut varit fallet.

Och anledningen till det är Internet. Webben är ännu ung, men har redan gjort ett hyfsat avtryck. Jag kommer att tänka på filmen Gudarna måste vara tokiga där en Coca-Cola flaska ramlar ner bland bush-män i Afrika – utkastad från ett flygplan. Vad ska den användas till? Ett vapen? Jodå det går, men de kloka i stammen avråder. Ett verktyg för att bereda skinn (business as usual), jojjomän. Men den är så bra på det att det blir konkurrens i gruppen om att få ha utnyttja denna fördel själv.  Eller kanske som ett konstverk? En avgudabild – PRfekt i sin egen majestät? Flaskan är så konstig, användbar för så mycket och har en sådan inneboende kraft att den kan få förödande konsekvenser för sämjan människor emellan att han som fann den slutligen beslutar sig för att bege sig till världens ände för att ge tillbaka den till Gudarna.

Fast det lär bli svårt. Liksom det var för Pol Pot att stoppa bokläsning och bilåkning, kyrkan att stoppa den sekulära vetenskapens framväxt eller Pakistans domare att stoppa Facebook-användande.