Tags

I år var det drygt 400 deltagare på Sweden Social Web Camp på Tjärö i Blekinge och årets event hade samma recept, men lite nya smaker. Först: hajpen innan eventet var oroväckande stor och, tror jag, bidrog tyvärr till att en del besk grön postmodernism smög sig in i form av inte alltid glädjespridande diskussioner om elitism, hierarkier och till och med lite könsmaktsordning gubevars.

Grejjen är fortfarande passioner, passioner och åter passioner!
Höjdpunkten för mig var dock, som vanligt, möjligheten för människor som drivs av passion att träffa varandra, hooka upp och ge varandra energi. Vi behöver den lite till mans! Som så många sessioner vittnade om handlar det hela i grund och botten om att ett nytt system eller paradigm är på väg att växa fram. Och här samlas till största delen de som känner locktonerna, har doppat tån i det eller, som vissa faktiska gjort, har hittat en plattform i det nya.

Därför blev jag särskilt glad över min nyfunne vän Pernilla Näsfors (@pernillan) 24/7-session som gick ut på att hjälpa människor hitta andra som delar en passion. På en analog taggbar touchscreen (post-it lappar på whiteboard-papper) i Veidekke-tältet ritades snabbt upp en karta över människor, passioner och positioner som Pernilla sedan ska digitalisera så den får liv och hävstång på nätet. Detta var för mig det klockrena exemplet på att initativ som SSWC eller Annika Lidnes Stockholm Social Media Club har en sån inneboende växtkraft att dessa analoga möten förmodligen är den mest koncentrerade katalysatorn i den digitala evolutionen som leder in i nästa samhälle. Tyvärr slängde någon pappret, men Pernilla hade redan som tur var hunnit fotografera kartan lapp för lapp. Hennes projekt kommer vi att se mer – håll ögonen öppna efter namnet PassionCloud!

Twingly närmar sig Medieanalys 2.0!
Nummer två på min lista är Twinglys live-dashboard (dyker förmodligen upp info på Twinglys blogg vad det lider Update: kolla här)som knåpats ihop under sommaren. Som ett tillägg till Twingly live får man även mer intressant information om dem som twittrar, relaterade hastags och vilka som nämns oftast. Jag är ju övertygad om att sociala webben handlar mer om människor än om kanaler och detta är ett utmärkt steg i rätt riktning för Twingly – ett företag som jag fortfarande bara väntar på ska lyfta ordentligt och förmodligen då slå hyfsat många med häpnad. Att detta släpptes helt utan hajp var dessutom mycket klokt tror jag – det som nyligen hänt med Google Wave (RIP) och till och med sociala medier-“bubblan” (gnäll) har fått mig att tro att man ska akta sig för hajp. Chillat är alltid bättre! ;-)

Jag lever på hoppet
Min egen upplevelse då? Den glade gamängen Johan Ronnestam påminde mig om att det var hyfsat länge sedan jag utmanade mig själv, framförallt fysiskt. Så vår session med lämmeltåg från Dödsklippan på Tjärö var helt suverän. Jag var rädd i både kropp och själ från att vi satt upp lappen till att jag landade i vattnet (Tack Martin Källström, filmning, Robin Danehav, suverän redigering och inte minst Björn Falkevik för att du skapat och bär SSWCrunch!) för att hoppet nu finns dokumenterat som slutvinjett i slowmotion på lördagens sändning (soon on Sweet Sunday Web Crunch). Ledar-lämmel blev Heidi Harman (RunAlong och GeekGirlMeetup) och sista-minuten-lämmel blev Tobias Basilius (Reco). Safe is Risky – Risky is Safe!

Sist, men inte minst fick jag tillfälle att spankulera runt och låta tankarna på framtiden sjunka in och gnuggas lite lätt i möten, samtal och miljöer. Min vision om att utforska det mänskliga medvetandet i sociala medier med psykologisk textanalys låter sig som bekant svårligen bökas in i business as usual och behöver transitera in i det nya tillsammans med mig själv. Mötet med Thomas Bjelkeman-Petterson som bekämpar fattigdom med Open Source gav konkret inspiration som jag tar med mig. Det har också varit en lisa för själen att få uppleva att jag delar mitt intresse för vart vi och samhället är på väg med nya människor som kommit med härlig och energigivande feedback på fyrfältare, spiraler och galna idéer om att integrera subjektivt/objektivt och låta bygga diaboliska maskiner. Mot bättre vetande (uppmuntra inte barn och dårar) stoppar ni råg i ryggen på mig. Thanx! :-)

Särskilt tack till grundarduon Tomas Wennström och Kristin Heinonen för SSWC 2010 och Björn Falkevik, Gitta Wilén Johan Lange (update: och Jan Viderén, sorry! Nån mer jag missat så hojta till!) som varit förtrupp och roddat och stått i för allas vår Tjäro-upplevelse!

Tack vare Mattias Boström har dessutom massor av passionerade texter bevarats för eftervärlden i SSWC-boken – tack för det!

PS. Tack även min Ulrika för att du pysslar om mig så mycket och ser till så jag har onyttigheter och kärlek tillhanda hela tiden. Det uppväger att jag får bassning för att jag vill nattbada. Puss! ;-)