Tags

, , , , , , , , , ,

Fredrick Federley
Jag vill absolut ha en alliansregering i det här valet eftersom jag tror att de närmaste årens ekonomiska och sociala turbulens behöver en regering som sparar i ladorna. Som en gammeldags självägande bonde som vet att man behöver balansera att investera i gården, grödorna och arbetskraften och samtidigt bygga lite säkerhet inför en osäker framtid. Vilket osökt leder in på Centerpartiet.

Som de flesta av er vet har jag tills nyligen varit anställd av Centerpartiet och hjälp till med att hjälpa fler partister ut på den sociala webben. Jag valde arbetsgivare utifrån att jag vill ägna en tid åt att bidra till ett hållbart samhälle och livsstil och funderade på vilken idéburen organisation som mest liknade Ängsbacka i grundvärderingarna. Det vill säga tror att genom att möjliggöra och stötta personer i sin egen individuella växt mår både individen och samhället bäst. Genom att förenkla för småföretagande så kan människor välja att skapa sin egen försörjning och slippa bidrags- eller arbetsgivarberoende samtidigt som livskvalitén höjs genom att man kan välja arbetstider, arbetsplats och dagliga rutiner med barn, rekreation eller omsorg om sig själv eller andra eller vad man nu själv prioriterar. Ett parti som har hajjat att de två stora problemen med det nuvarande samhället är att folk mår psykologiskt dåligt av det och att det tär för mycket på naturresurserna.

Därutöver så pågår en omvälvande förändring i samhället idag som långt ifrån alla är medvetna om. Snabbheten, föränderligheten och verktygen förändras i rasande takt och underminerar gamla idéer från Industrisamhället som anställningstrygghet, välfärdsmonopol från staten och en mall för hur människor bör och förväntas utvecklas från födsel över utbildning via arbetsliv till ålderdom och död. Den representativa demokratin och statsapparaten är en relik och en krona på verket av Industrisamhället och det är därför inget förvånande att det doftar stofil över hela bygget i dessa förändringens tider.

I Centerpartiet finns flera kloka människor. En av de allra vettigaste och mest respektingivande, humanisten, stress-forskaren och mångårige riksdagsledamoten Lennart Levi har tyvärr valt att avstå från att bli omvald i detta val. Ex McKinsey-konsulten Elisabeth Tand Ringqvist kandiderar dock och är en typ av person som behövs om riksdagen ska komma in i matchen igen istället för att överlämna det till näringslivsdepartementet där hon tidigare varit verksam. Persoligen känner jag mig befryndad med en man som likaledes kandiderande Johan Hedin, egenföretagare, livsnjutare och pendlare mellan storstad och landsbygd. Jag betvivlar heller inte en sekund att Maud Olofsson utan att darra på manschetten skulle kunna kliva in som VD eller styrelseordförande i ett globalt företag och göra, kanske mer nytta än hon kan göra som partiledare och näringsminister i en alliansregering. Hon framstår för mig och kanske framförallt efter hanterandet av SAAB-affären för väldigt många smarta människor som väldigt duglig. Min bedömning är att hon nog skulle kunna uträtta mer om hon hade några tusen Mckinsey-människor att leda än en folkrörelse med hela sitt spektrum av ofta konfliktande värderingar. En bättre näringslivsminister har jag i alla fall svårt att se mot den bakggrunden. Sen att hon faktiskt är väldigt no-nonsense och för det mesta verkligen anstränger sig för att ha tid för anställda och partifolk trots sitt mycket tajta schema och ibland djävulska press från motståndare är också ett tecken på en mogen person. Annie Johansson är också en person som jag har stor respekt för tack vare hennes sätt och henne intellekt och kommer förmodligen att vara med och leda samhället genom transitionen över de kommande 10-15 åren. Med 5-10 års mer erfarenhet i ryggen hade hon varit den självklara partiledaren för Centerpartiet i mina ögon och om hon tycker det känns meningsfullt och roligt att hänga kvar i toppen så blir hon det nog, kanske snarare än så. Oscar Fredriksson kommer att segla upp i nivå med Carl Bildt med tiden och förmodligen bli en av de mest tongivande rösterna i de riktigt seriösa frågorna om integritet och övervakning på nätet. Är det dina frågor och du vill stötta en person som troligen kommer att röra sig i internationella kretsar och med företag som Google inom kort så är det din man.

Det är dock Fredrick Federley som får mitt personkryss och min centerröst. Jag valde att göra ett avsteg från min övertygelse och bli medlem i Centerpartiet för att ge en stödröst i den interna omröstningen inför valet. Han är alltså enda anledningen till att jag är medlem och inte bara sympatisör. Jag hade aldrig pratat med Fredrick innan jag blev anställd såvitt jag kan minnas, men jag har fått tillfälle att göra det flera gånger nu under det senaste året. Jag gillar att han personifierar modernismen i det att han är intelligent, självständig och kan sina siffror. Sedan personifierar han postmodernismen i det att han uppmärksammar och engagerar sig för utsatta eller ihjältigna grupper i samhället hur lite politiska poäng han än plockar på det. Sexköp, transsexualitet och droger är INTE nåt man gör politisk karriär på i de svenska partierna i Sverige idag – tro mig.

Sen är karlfan dessutom en god representant för post-postmodernismen som jag själv bekänner mig till genom att han lever flexibilitet, teknologi och är, i mina ögon (följ honom på Twitter på @federley så får ni se), o-nostalgisk över system som spelat ut sin roll och kan ersättas med mer effektiva och globala. Till exempel genom att vara öppen för samtal och idéeutbyte med människor oavsett parti, samhällsstaus eller livsomständigheter. och genom att vara en av få politiker som verkligen fattat och anammat Internet som arena för politiskt arbete och hajjar att övervakning och säkerhet är tunga och viktiga frågor för politiker idag.

Om det ska växa fram ett nytt samhälle ur det gamla Industrisamhället så uppfattar jag Fredrick Federley som den mest trovärdiga politikern. Han kan jobbet för han har gjort det ett tag nu. Han har nätverket. Han förstår kulturen (nya och gamla) och han har den personliga mognaden och modet.

Så medan ni läser det här går jag till Stadshuset och lägger ett kryss för Fredrick Federley som representant för Centerpartiet.

PS.

Jag gillar grundvalen för piratpartiet (idéer för det nya samhället) mer än jag gillar de etablerade partierna, men sorry – inte den här gången. Jonas Pettersson på Centerpartiet är helt brilljant, helt genuin och en ruggigt bra kille, men för långt ner på listan. Jag gillar Annika Beijbom i Folkpartiet också – ni som tänker rösta Folkpartiet – välj henne om ni bor i Västra Götaland och adda henne på twitter oavsett vad ni röstar på och bor. Om man hade kunnat rösta på Alexander Bard hade jag förmodligen gjort det, men jag tycker att han är mer värdefull som samhällsfilosof och motor utanför partisystemet. Slutligen så tror jag på att formera alla goda krafter i ett nytt parti efter valet – ett sant liberalt och framtidsinriktat parti, men då ett parti som står på integral politisk grund. Nåt annat kommer inte att duga eftersom de goda krafterna nu kommer från samtliga politiska riktningar/kvadranter och de kivas alltid.

DS.