Tags

, ,

I SvD idag med rubriken “kraftig ökning av rasistiska sajter” (Update: och i DN) beskrivs i en rapport från Forum för Levande Historia att de rasistiska sajterna på nätet har ökat från 8000 till 15000. Direkt efter i ingressen citeras Erik Ullenhag som säger att vi har ett hot mot det öppna samhället. Eftersom jag vet att vi har ungefär 400 000 aktiva eller inaktiva bloggar i Sverige tyckte jag att siffran 15 000 sajter låter oerhört mycket. Har vi så många rasistiska sajter i Sverige? 

Så jag kollade lite närmare i rapporten och såg att siffrorna kommer från Wiesenthal center vid OSCE/ODIHR och INACH och därmed rimligen handlar om globalt. En snabb koll på Royalpingdom som sammanställer statistik över antalet webbsajter i världen dock visar att det under enbart 2010 adderades 21,4 miljoner websajter globalt.

På Internet finns det som bekant webbsajter om precis vad som helst och när ökningen är så liten som 8000 webbsajter på ett år så kan det knappast vara tal om en “kraftig ökning” som rubriken säger. Det skulle till exempel förvåna mig om det inte finns 15 000 sajter som handlar om scrapbooking till exempel.  Så även uppgiften om hur många rasistiska webbsajter det finns skulle jag ta med en nypa salt. Att räkna webbsajter på det här viset för att få en fingervisning om opinion tror jag är att göra det allt för enkelt för sig. All heder åt forskarna som förmodligen suttit och gjort arbetet för hand, dock.

Att däremot med hjälp av datamining och ordentligt gjorda sökprofiler på rasistiskt språk på nätet skulle däremot kunna ge en fingervisning om opinionsströmningar.