Tags

, , , , , , , , , , ,

Internetfilosofer som Manuel Castells och Alexander Bard har länge flaggat för att nationalstaten kommer att få konkurrens från nya aktörer när nätverkssamhället (kärt barn har många namn) slår igenom. Nå, vad man än kallar framtiden är den här nu och Facebook blev det första exemplet på en nätstat. Statsbegreppet delas i två – en med sin bas i geopolitik varför begreppet geostat kan vara lämpligt. Den nya sortens statsaktörer har sin bas i nätpolitik, varför jag föreslår begreppet nätstat. Likheterna är slående:

Nätstat (Facebook) vs geostat (Sverige)

Identitet – fundamentet för medborgarskap och skatt

En nationalstat har den exklusiva rätten att utfärda och styrka identitet i den fysiska världen. Du kan välja ditt namn, naturligtvis, men inte ditt personnummer. Precis så fungerar det på nätet – du kan välja ditt användarnamn, men inte de digitala siffror du inte tänker på som för en dator betyder att du verkligen är du.

Vi, de som har det bra och ofta bor i väst, tänker kanske inte så mycket på det här med identitet och vilka privilegier som följer med. Därför tror jag många som får höra att Facebook och Google, men även företag som Microsoft som gärna vill vara med, konkurrerar om att tillhandahålla identitet rycker på axlarna och återgår till kaffet. 

Facebook tar upp skatt utan att du märker det

I en geonation är kommer de huvudsakliga statsinkomsterna från skatt på produktivt arbete, dvs företagande, anställning och inskaffandet av sånt som man som anställd i företag producerat. I nätnationerna är det just nu precis tvärtom. De huvudsakliga statsinkomsterna kommer från skatt på improduktivt arbete, dvs att de där vi gör när vi INTE bedriver företag, jobbar eller köper saker. Det vill säga oftast snackar skit med kompisar, lyssnar på musik och kollar på film. Skatten tas dessutom ut utan att du har omedelbart obehag av det genom att osynliga maskiner avlyssnar vad du skriver och klickar på, vidareförädlar det till “konsumentinsikt” och växlar in det mot geopolitiska pengar genom att sälja det till annonsörer.

Alla är glada! Annonsörerna får mindre reklamspill, Facebook växer till ett global imperium och genomsnittsmedborgaren får ÄNNU mer kompisar att snacka med och ännu lättare att få lyssna på musik och titta på film.

Tillfredsställda medborgare i Facebook

Tillfredsställda medborgare i Facebook

Facebook är ett väldigt trevligt land att bo i. Kompisar, samtalsämnen, sällskapsspel och, nu även musik finns utan att man behöver resa sig från stolen – och det bästa av allt är att det hela tiden fylls på med nytt – gratis! Snart kan man förmodligen även titta på TV med sina kompisar.  För skams skull kan man faktiskt också “arbeta”, dvs ha arbetsgrupper, skriva dokument och skicka mejl till varandra – nästan precis som på kontoret (Google), men det är klart att de flesta inte är så sugna på det. Det har man ju mer än nog av i geostaten.

Både samtiden och framtiden ser alltså väldigt ljus, kul och stimulerande ut i nätstaten Facebook, så du kanske ska flytta dit du med? Det står ett skinande rent digitalt radhus och väntar även på dig – bara att flytta in i och slå på TV:n! Vasadu? Undrar du över varför alla rum är buggade, vem som lyssnar och varför? Det ska du inte bry din lilla hjärna med, det är bara den snälla clownen Ronald McFacebook som ser till att du har det bra.

SvD 110927 Geostaten Turkiet letar Israeliska soldater på Facebook

Tack Gitta Wilén för att du fick mig att se digitala radhus och Ulrika Ingemarsdotter för att du ständigt påminner om Kallokain.