Arkiv: detta inlägg publicerades på prfekt.se för 9 år sedan. Jag fann det idag och publicerar det på nytt. Det är en ögonblicksbild från hur jag tänkte när jag startade PRfekt Analys AB – ett tidigt startup (innan man pratade om sådana) inom psykografisk målgruppsanalys.

Min vän Lotta, PR-konsult förstås, hade nyligen hittat till min blogg å tjänstens vägnar. Tråkig var omdömet. Retoriskt tråkig, går jag med på. Opersonlig. Men eftersom jag nu dödat min “personliga” blogg PRfektlife tänkte jag börja med lite mer personliga inlägg här.

Saken är den att jag började med den här bloggen när jag var gränslöst uttråkad och oinspirerad på mitt förra jobb. Jag började skriva ner allt jag hade i huvudet som jag inte tyckte att jag fick utlopp för på jobbet – trots att jag var och alltid har varit väldans engagerad i det jag arbetat med.

Ur första inlägget i juli 2006:

Anledningen till den här bloggen är att idéer (tackomochlov) är gratis.
Genom att dela med mig av några av mina, kanske jag kan få lite andra i
utbyte.
Sånt ska ju nätet va bra på… :-)

En av de tankar jag inte kunde få ur huvudet då var en föreläsning jag varit på med Peter Nordin, doktor i Artificiell Intelligence och serie-entrepenör. Jag skrev om hans idéer tidigt. Och nu har jag det stora nöjet att sedan en  (för min rastlösa själ alltför lång) tid diskutera och (mer i min linje) göra affärer med ett av hans företag, Aitellu. Den tekniska förstudie jag beställde för mitt företag innan sommaren är nu levererad och vi diskuterar nu nästa steg framåt med utveckling, finasiering och immateriella rättigheter. Och jag har köpt tillgång deras avancerade sökgränssnitt som ger mig möjligheten att göra avancerade sökningar i Primelabs  stora bloggdatabas. Tyvärr har jag inte tillgång till all data jag skulle vilja ha, men det hoppas jag ska lösa sig inom kort.

Bloggen har blivit till ett slags företagsarkiv – det mesta som lett mina tankar framåt finns här. Det mesta som inspirerat mig och påverkat tankevindlingarna längs vägen. Om företaget blir en hit blir det roligt att mina halvtuggade tankar och stolpiga formuleringsförsök för alltid kommer att ligga kvar här. Det gör de i och för sig om det blir en flopp också. ;-)

Just nu gör jag sånt som jag drömde om för ett år sedan. Och nog har drömt om i tio år. Minst. Men det är svårt att behålla inspirationen och drivet när drömmen till så stor del består i pappersexercis med banker och myndigheter och partners som lever i en annan tidsuppfattning på grund av fasta löner och andra lockande feta kunduppdrag. Inspirationen får jag i att svettas med de första analyserna, databasdesignen tillsammans med klipporna på IndPro, i de briljanta samtalen med David på Aitellu om lösningar på datainsamling och textanalys, i lärostunderna i affärer med Magnus på Aitellu, i de otaliga samtalen med vänner och familj där jag för varje gång bättre lyckas förmedla vad jag vill göra och i de berusande stunderna av insikt om vart Internet och marknadsföring är på väg med människor som Fredrik.

Jag har aldrig varit intensivt rädd och orolig så ofta som jag varit under det senaste halvåret. Så paranoid i stunder. Och heller aldrig så lugn, inspirerad och fylld av tillförsikt.

Idag färdigställde jag mitt första utkast inför korrektur på en Blog Intelligence rapport. Första Brand Insight rapporten ligger i pajpen till nästa vecka.  Och det tickar in sökträffar på konsumentvarumärken från bloggosfären nu. Och den uppdaterade och betydligt mer spännande databasdesignen gick iväg till Bangalore, Indien idag – till min heltidsutvecklare som redan gjort färdigt den förra databasdesignen.

Och ändå så vill jag bara framåt, framåt, framåt. Måste stanna upp ibland och fylla på. Hjälp mig med det, är du snäll. Som Johan, på Facebook t ex.

OK, nog med personligt bjäfs. Drömmen,då? Den är förstås på drömmars vis lite diffus, men det handlar  om att smälta samman smarta datasystem med insikter om människans psyke och drivkrafter. AI och Jung. Marknadsföring och personlig utveckling.

Att avskaffa kodaryrket (inte en dag för sent vet alla som provat på det) och bidra till att människor får fortsatt ökat inflytande över varumärken och produkter. Det vore cool.

Advertisements